,,Moliki książkowe” – jest to całoroczny projekt czytelniczy, realizowany pomiędzy Multimedialną Biblioteką dla Dzieci i Młodzieży w Warszawie a naszym Przedszkolem.
W ramach projektu, odbędzie się szereg działań promujących czytelnictwo wśród naszych przedszkolaków oraz ich rodziców m.in: udział dzieci, w warsztatach autorskich o dzieciach, które zmieniły świat w bibliotece multimedialnej. Będą to warsztaty, podczas których najmłodsi poznają swoje prawa, sylwetki ludzi, którzy już jako mali ludzie sprawili, że świat stał się lepszy. Na zajęciach czytane również będą opowieści o dzieciach, które mają wielkie serce i silne poczucie sprawiedliwości.
W skład projektu wejdą również spotkania z czołowymi autorami/ilustratorami książek dla dzieci oraz udział przedszkolaków i ich rodziców w ogólnopolskim programie ,,Mała Książka. Wielki Człowiek”. Projekt będzie również uzupełniony poprzez prowadzenie licznych zajęć związanych z promowaniem czytelnictwa w naszym przedszkolu, a podsumowaniem projektu będzie organizacja konkursu plastycznego dla dzieci i ich rodziców pt: ,,Mam prawo do zabawy!”, oraz uroczyste zakończenie całego projektu połączone z rozdaniem dyplomów i nagród za udział w projekcie w bibliotece multimedialnej.
Jakie są korzyści z czytania dzieciom?
Wspólne czytanie jest formą mądrego kontaktu z dzieckiem i doskonałą metodą wychowawczą. Wybierając książki dla dzieci, powinniśmy zwracać uwagę na kilka aspektów – powinny wspierać rozwój dziecka pod kątem emocjonalnym, poznawczym, intelektualnym, społecznym, kulturalnym i moralnym. Książki powinny służyć rozwojowi języka i empatii, nauce myślenia – logicznego, krytycznego, a także abstrakcyjnego, wspieraniu zainteresowań i otwartości na świat, poszerzaniu wiedzy, rozwijaniu życzliwości do innych, poczucia humoru, dobrego smaku, uwrażliwianiu na piękno, wzmacnianiu poczucia własnej wartości i prawego charakteru – słowem wspieraniu i rozwijaniu potencjału oraz najlepszych cech dziecka. Przy wyborze odpowiedniej książki dla dziecka warto skorzystać z rady fachowców bądź skupić się na tytułach, które są znane i cenione, a które niejednokrotnie są czytane przez kilka pokoleń rodziców.
Mały człowiek kopiuje zachowania podpatrzone u dorosłych. Gdy widzi rodzica z książką, przyzwyczaja się do tego widoku i nie traktuje go później jako czegoś niezwykłego. Niejednokrotnie sam chętnie sięga po książeczki i prosi o głośną lekturę, traktując to jako zwykły sposób spędzania czasu. Zatem, korzyści ze wspólnego czytania mają ogromny wpływ na rozwój dzieci i młodzieży poprzez:
– budowanie więzi między rodzicem, a dzieckiem,
– skojarzenie czytania ze spokojem, przyjemnością, poczuciem bezpieczeństwa,
– stymulują rozwój mózgu,
– ćwiczą pamięć i poprawiają koncentrację,
– uczą radzenia sobie w niektórych sytuacjach,
– rozbudowują słownictwo,
– uczą myślenia, pomagają w zrozumieniu ludzi, świata i siebie,
– rozbudzają zainteresowania, rozwijają wyobraźnię,
– stymulują rozwój emocjonalny, rozwijają wrażliwość i empatię,
– uczą wartości moralnych, wpływają na zmianę negatywnych postaw na pozytywne, pomagają w rozróżnianiu dobra od zła,
– uczą nie agresywnych sposobów rozwiązywania problemów i konfliktów,
– kształtują nawyk czytania i poszerzania wiedzy na całe życie.
Badania naukowe dowodzą, że dzieci, którym czytano, lepiej radzą sobie w szkole i posiadają większą umiejętność rozładowywania napięcia co sprzyja szybszemu uspokojeniu się dziecka i zapanowaniu nad emocjami. A zatem czytajmy swoim dzieciom jak najczęściej, gdyż codzienne głośne czytanie jest szczepionką przeciwko wielu niepożądanym wpływom i zachowaniom dla umysłu i psychiki dziecka ze strony współczesnej cywilizacji.
Danuta Kutrzepa
Projekt „Pożeracze książek” powstał w wyniku współpracy pomiędzy Przedszkolem nr 28 a Warszawską Biblioteką Multimedialną przy ul. Tynieckiej. Głównym założeniem projektu jest promowanie i wdrażanie czytelnictwa wśród naszych dzieci, ich rodziców jak również nauczycieli pracujących w Przedszkolu.
W dobie naszych czasów, gdzie większa część zapracowanych rodziców woli dać dziecku smartfona lub tablet, żeby się czymś zajęło, niż poświęcić trochę czasu na przeczytanie mu bajki, czytanie książek staje się coraz bardziej zapomniane i zastępowane przez coraz nowsze „nowinki” techniczne.
A niewiele osób wie, że „Czytanie wypełnia wszystkie przestrzenie rozwoju dziecka”.
Książki, powinny być dla najmłodszych tak samo naturalne, jak bieganie czy zabawa – przekonują nas na każdym kroku psychologowie zajmujący się rozwojem dziecka. Każdy moment czytania i każdy tekst inaczej działa na dziecko, stymulując rozwój intelektualny, emocjonalny, także rozwój społeczny, ale i wiele innych, niezdefiniowanych obszarów.
Pracując z dziećmi w Przedszkolu nie sposób nie zauważyć czytanie – lub jego brak, w codziennym języku dziecka. Dlatego, bardzo ważne jest, by zacząć czytać dziecku jak najwcześniej. Czas przedszkola to idealny moment, ponieważ mózg przedszkolaka intensywnie się rozwija i ważne jest, by nauczył się przetwarzać tekst czytany. Poprzez częste czytanie dziecku kształtujemy w nim nawyk czytania na całe życie.
A zatem dołóżmy wszelkich starań by czytanie było aktywnością, która będzie jednym z elementów tego, co na codzień robimy z dzieckiem!
Starania te będą poparte poprzez całoroczną współpracę naszego Przedszkola z Biblioteką Multimedialną przy ul. Tynieckiej:
Dzieci, z naszego Przedszkola będą uczestniczyły w pięknych, przepełnionych pozytywnymi wartościami płynącymi z książek zajęciach edukacyjnych z panią Olą. Będzie zapewniona możliwość udziału w spotkaniach autorskich, oraz przewidziane są warsztaty i wizyta w Muzeum Książki Dziecięcej dla naszych przedszkolaków i ich rodziców pt. „Warto czytać”. Jako dopełnienie naszego „Rodzinnego czytania” przewidziane są warsztaty dla wszystkich pt. „Bohaterowie bajek w nowej odsłonie”. Warto wspomnieć również na temat „Programu lojalnościowego” oferowanego przez bibliotekę, podczas którego osoby zapisane do biblioteki będą otrzymywały punkty za wypożyczanie książek – dla czytelników którzy, nazbierają największą ilość punktów przewidziana jest nagroda. Zwieńczeniem naszej współpracy będzie konkurs plastyczny, podsumowanie i wręczenie nagród!
Aby projekt „Pożeracze książek” przyniósł pożądane efekty postanowiliśmy oprócz co miesięcznych, spotkań dzieci na zajęciach edukacyjnych z panią Olą w Bibliotece Multimedialnej stworzyć, w naszym Przedszkolu „Magiczną szafę pożeraczy książek”, z której rodzice i ich dzieci chętnie korzystają. „Szafa” służy na zasadzie przedszkolnej biblioteczki, z której dzieci mogą sobie brać książeczki i czytać wraz ze swoimi rodzicami w domu. W ramach naszego „dużego” projektu w Przedszkolu, będzie miał miejsce projekt pt. „Książka”, który będzie realizowany przez miesiąc i dotyczyć będzie wspomnianego wyżej tematu. Wszystkie działania przedszkolne na temat „książek”, zostaną poprzedzone zajęciami edukacyjnymi dla wszystkich grup przedszkolnych w październiku.
Danuta Kutrzepa
KULTURA I SZTUKA W ROZWOJU MAŁEGO DZIECKA
Kultura i sztuka są bardzo ważnymi czynnikami w rozwoju dzieci w
wieku przedszkolnym. Obcowanie ze sztuką powoduje, że dziecko lepiej się
rozwija, kształtuje wyobraźnię oraz poszerza horyzonty. Jest dla maluchów
źródłem wiedzy o otaczającym ich świecie. Jeśli dziecko ma kontakt ze sztuką w
przedszkolu, działa ona na wszystkie jego zmysły, uwrażliwiając go na cały świat
i innych ludzi. Dziecko takie będzie bardziej empatyczne i pomocne, łatwiej
odróżni dobro od zła. Sztuka wpływa na kształtowanie prawidłowych postaw
społecznych u przedszkolaków, wzbogaca słownictwo dziecka, oddziałuje na
wyobraźnię i rozwój emocjonalny.
Edukacja przez sztukę obejmuje stwarzanie w przedszkolu sytuacji, w
których dziecko może rozwijać swoją wyobraźnię, kreatywność, jak i twórczą
ekspresję. Edukacja ta, odbywa się wielotorowo i na kilku płaszczyznach:
plastycznej, wokalnej, muzycznej i teatralnej. Dziecko od najmłodszych lat może
wykształcić w sobie talenty artystyczne, w czym wspiera go zarówno
przedszkole, jak i rodzice.
Zainteresowania sztuką powinny kierować małego człowieka ku
własnej, twórczej działalności, uprawianej dla przyjemności i wzbogacania
osobowości. Placówka przedszkolna może pomóc w wykreowaniu postawy
twórczej dzieci, w spotkaniu ze sztuką poprzez:
– rozwój wyobraźni i wrażliwości emocjonalnej,
– wzrost inwencji twórczej, możliwości wyrażania siebie przez sztukę,
otwartość,
– rozwój sprawności technicznej i manualnej, umiejętności działania,
– wzrost pozytywnego obrazu samego siebie, poczucia własnej wartości,
– umiejętność współpracy i współdziałania, zabawy wielozmysłowe, działania
prospołeczne, integracja,
– zrozumienie otoczenia, w tym współuczestników, którzy mają odmienne
umiejętności, predyspozycje, zainteresowania i osobowość,
– chęć głębszego poznania otoczenia, ciekawość i potrzeba zdobywania wiedzy,
– wzbudzanie zainteresowań sztuką, kształcenie umiejętności jej odbioru i
tworzenia w zakresie aktywności plastycznej, dołączając elementy muzyki,
teatru oraz cyrku a także eksperymentów i doświadczeń ze sztuką współczesną
i nowych odkryć,
– odkrywanie i rozwijanie indywidualnych uzdolnień artystycznych,
– kształtowanie umiejętności nazywania i wyrażania swoich myśli i uczuć w
odniesieniu do sztuki,
– wykorzystanie działań twórczych i rękodzieła do zainteresowania dzieci sztuką
tradycyjną i współczesną.
Twórcza ekspresja u dziecka, które w naturalny sposób jest twórcze,
zależy od trzech podstawowych warunków, są to: motywacja wewnętrzna,
klimat porozumienia i potrzeba wolności. Autentyczna ekspresja twórcza musi
być motywowana w sposób naturalny, wewnętrzny. Musi zaistnieć potrzeba
wyrażania siebie, potrzeba konkretyzacji wewnętrznego świata,
zainteresowania dla tych czynności i radość odczuwania z samorealizacji dla
siebie i innych. Sztuka czyni dziecko wrażliwym na piękno, powodując, że świat
wydaje mu się ciekawszy, piękniejszy i bogatszy dzięki sztuce życie duchowe
dziecka staje się bogatsze w przeżycia i doznania, nabiera pełni i głębi.
W ten sposób sztuka staje się czynnikiem, dzięki któremu świat dziecka jest
źródłem jego osobistego szczęścia.
Danuta Kutrzepa