Przedszkolny program edukacji kulturalnej
Twórcze Przedszkolaki
Edukacja kulturalna zawiera w sobie zarówno wiedzę z dziedziny pedagogiki, wychowania, edukacji, jak i kultury. Ma ona za zadanie nie tylko nauczanie w zakresie kompetencji kulturowych, przekazywanie informacji i wywieranie wpływów odnośnie określonych zachowań uznanych za zgodne z kanonem kulturowym, ale przede wszystkim tworzenie warunków do rozwijania uczestnictwa w kulturze w postaci, aktywności twórczej poprzez zwiększanie oferty kulturalnej i artystycznej, jak również wprowadzanie i poszerzanie działań z obszaru edukacji w instytucjach i podmiotach kultury.
Edukacja kulturalna podkreśla możliwość aktywnego uczestnictwa dzieci w kulturze oraz ich samodzielnego i twórczego działania artystycznego już na poziomie edukacji przedszkolnej.
Program Edukacji Kulturalnej jest zgodny z podstawą programową wychowania przedszkolnego ze szczególnym uwzględnieniem punktów:
– Wychowanie przez sztukę – dziecko widzem i aktorem,
– Wychowanie przez sztukę – muzyka i śpiew, pląsy i tańce,
– Wychowanie przez sztukę – różne formy plastyczne.
Jak również koreluje z Przedszkolnym programem Wychowawczo – Profilaktycznym oraz przedszkolnym zestawem programów nauczania.
Chęć zaznajomienia dzieci z różnymi dziedzinami działalności twórczej to najważniejsze argumenty wskazujące na konieczność opracowania programu edukacji kulturalnej wspierającego rozwój dziecka. Program ten powstał z myślą o potrzebach dzieci w wieku 3 – 6 lat i może być modyfikowany dla potrzeb i możliwości dzieci.
Budynek Przedszkola posiada własną, artystyczną tradycję. Placówka mieści się w willi Jadwigi Smosarskiej – urodzonej 23 września 1898 w Warszawie, zmarłej 1 listopada 1971 w Warszawie, wybitnej polskiej aktorki teatralnej i filmowej; absolwentki warszawskiej szkoły dramatycznej.
Od listopada 1939 Smosarska przebywała w USA, gdzie zajęła się pracą społeczną wśród Polonii. W 1970 powróciła do kraju, jednak dużo wcześniej, w 1948r. przekazała swoją posiadłość na warszawskim Mokotowie na cele społeczne; decyzją władz Warszawy od niemal 70 lat w budynku znajduje się nasze trzy oddziałowe przedszkole dla dzieci w wieku 3 – 6 lat.
Przedszkole od wielu lat czynnie uczestniczy w działaniach związanych z edukacją kulturalną. Bierzemy udział w konkursach, plenerach, przeglądach, warsztatach, festiwalach organizowanych na terenie Dzielnicy Mokotów oraz całego miasta stołecznego Warszawy zdobywając nagrody i wyróżnienia.
Główne cele edukacji kulturalnej:
- podnoszenie kompetencji kulturalnych dzieci i rozszerzenie ich uczestnictwa w życiu kulturalnym Warszawy,
- kształcenie wartości moralnych i społecznych,
- zwiększenie roli kultury w procesie edukacji i przygotowania dzieci do aktywnego uczestnictwa w życiu kulturalnym,
- tworzenie warunków do rozwijania aktywności twórczej,
- podnoszenie jakości nowoczesnych metod edukacji kulturalnej,
- przygotowanie do korzystania z masowych środków przekazu,
- idea uczenia się poza przedszkolem,
- kształcenie interkulturalne i wielokulturalne,
- uznanie dziedzictwa kulturowego jako ważnego czynnika wychowawczego integrującego społeczność.
Cele szczegółowe:
- kształtowanie u dzieci osobowości i pozytywnych wzorców,
- wypełnianie dzieciom wolnego czasu wartościowymi formami,
- wychowanie przez sztukę, kultywowanie tradycji,
- rozbudzanie wrażliwości artystycznej,
- promocja i rozwój talentów, sukcesy wychowanków,
- rozwój i realia zainteresowań, poszerzanie wiedzy i umiejętności,
- wdrażanie dzieci do dbałości i bezpieczeństwo własne oraz innych,
- kreowanie i zaspokajanie potrzeb kulturalnych,
- poznawanie kultury własnego narodu i innych,
- nawiązywanie kontaktów i budowa więzi opartych na zrozumieniu, tolerancji, otwartości,
- integracja uczestników zajęć, integracja środowiska.
Metody pracy:
- oglądowe (ilustracje, plansze, filmy, pokaz),
- słowne (rozmowa, opowiadanie, wiersz, objaśnienie, instrukcja słowna, zagadka),
- aktywizujące (scenki dramowe, inscenizacje, zabawy twórcze, uroczystości, spotkania z artystami, wystawy, konkursy, eksperymenty),
- czynne (zabawy ruchowe, zabawy przy muzyce, rysowanie, tworzenie elementów przestrzennych, warsztaty, wycieczki).
Formy pracy:
- praca indywidualna,
- praca zbiorowa,
- praca w grupie.
Główne zadania, formy realizacji, odbiorcy i realizatorzy:
ZADANIE | FORMY REALIZACJI | ODBIORCY | REALIZATORZY |
Kształcenie w obszarze kulturowym i artystycznym | Realizacja treści zawartych w podstawie programowej, rozszerzanych w ramach zajęć dydaktycznych ze szczególnym uwzględnieniem punktów:
• Wychowanie przez sztukę – dziecko widzem i aktorem: wycieczki do teatru, kina, zabawy parateatralne i dramowe podczas zajęć, teatr rodzicielski, teatr nauczycielski, przygotowanie przedstawień i występów
• Wychowanie przez sztukę – muzyka i śpiew, pląsy i tańce: nauka piosenek, wierszyków, zajęcia muzyczno – rytmiczne, zajęcia taneczne
• Wychowanie przez sztukę – różne formy plastyczne: wykonywanie prac plastycznych różnymi technikami adekwatnie do tematyki zajęć
|
Dzieci z wszystkich grup | Koordynator, nauczyciele, instruktorzy zajęć dodatkowych, rodzice |
Organizacja i udział w wydarzeniach przedszkolnych i między przedszkolnych | • Konkursy wewnątrz – przedszkolne: plastyczny, recytatorski
•Przygotowanie przedstawień z okazji Dnia Nauczyciela, Dnia Niepodległości, Dnia Mamy i Taty, Święta Babci i Dziadka, Zakończenia Roku Szkolnego • Plastyczne warsztaty Bożonarodzeniowe • Przegląd taneczny • Teatrzyki w przedszkolu • Koncerty muzyczne w przedszkolu
|
Dzieci z wszystkich grup, rodzice i nauczyciele | Koordynator, nauczyciele, instruktorzy zajęć dodatkowych, artyści |
Realizacja projektów z zakresu edukacji kulturalnej | • ,,Moliki Książkowe” – promowanie czytelnictwa wśród dzieci
• ,,Sześć obrazów dla sześciolatka” – poznajemy słynne obrazy • ,,Stopklatka” – warsztaty – tworzenie animacji poklatkowej • ,,Ceramika” – cykliczne zajęcia rzeźbiarskie • ,,Nasze książeczki” – projekt edukacyjny • ,,Kownacka Dzieciom” – projekt edukacyjny • ,,Praca z gliną, prace przestrzenne” – warsztaty w Królikarni
|
Dzieci z wszystkich grup | Koordynator, nauczyciele, instruktorzy zajęć |
Udział w przedsięwzięciach na szczeblu dzielnicowym, miejskim, wojewódzkim, ogólnopolskim | • Udział w konkursach między przedszkolnych na szczeblu dzielnicowym i miejskim – Konkurs Kolęd, Przegląd Artystyczny Mokotowa, Między przedszkolny Konkurs Plastyczny, Konkurs Recytatorski
• ,,Cała Polska czyta Dzieciom”
|
Dzieci z wszystkich grup | Koordynator, nauczyciele, rodzice, instruktorzy zajęć |
Udział w sieci współpracy szkół, instytucji kulturowych, placówek wychowania pozaszkolnego i organizacji pozarządowych | • ,,Moliki Książkowe” – roczny projekt współpracy przedszkola z Biblioteką Multimedialną (promowanie czytelnictwa)
• ,,Sześć obrazów dla sześciolatka” – półroczny projekt we współpracy ze Stowarzyszeniem ,,Fala Kultury” • ,,Kownacka Dzieciom” – roczny projekt we współpracy z Muzeum Książki Dziecięcej • ,,Wielka Sztuka w małych rękach” – kontynuacja programu – współpraca z Królikarnią (roczny cykl zajęć wokół wystaw rzeźby nowoczesnej)
|
Dzieci z wszystkich grup, rodzice | Koordynator, nauczyciele, pracownicy Biblioteki Multimedialnej, pracownicy ,,Królikarni”, pracownicy Stowarzyszenia ,,Fala Kultury”,
Pracownicy Muzeum Książki Dziecięcej |
Doskonalenie kadry nauczycielskiej w tym Koordynatora Edukacji Kulturalnej w Przedszkolu | Spotkania, szkolenia i warsztaty dla Koordynatorów Edukacji Kulturalnej | Koordynator, nauczyciele | Osoby upoważnione do prowadzenia szkoleń, spotkań i warsztatów z zakresu edukacji kulturalnej
|
Efekty realizacji programu:
- przygotowanie dzieci do aktywnego uczestnictwa w kulturze
- pielęgnowanie dziedzictwa kulturowego
- rozwój osobowości w aspekcie kreatywności, wrażliwości, tolerancji
- Integracja środowiska, promocja dzielnicy, miasta
- stworzenie alternatywy do braku pomysłów na zagospodarowanie wolnego czasu dla rodzin
- współpraca Przedszkola z instytucjami kultury (Biblioteka Multimedialna, Muzeum Rzeźby, Muzeum Książki Dziecięcej)
- podniesienie jakości programów edukacji kulturalnej i popularyzacja dobrych praktyk w tej dziedzinie
- skuteczny system gromadzenia i upowszechniania informacji o programach edukacji kulturalnej.
Ewaluacja:
Program Edukacji Kulturalnej będzie na bieżąco podlegał systemowi monitorowania. Poziom osiąganych przez dzieci umiejętności badany będzie przez koordynatora edukacji kulturalnej oraz nauczycielki z poszczególnych grup, poprzez bieżące obserwacje w czasie zajęć, wycieczek, zabaw, analizę wytworów dziecięcych.
OBSZAR EWALUACJI | FORMA | OSOBA ODPOWIEDZIALNA | TERMIN |
Stopień realizacji programu
|
Ankieta dla nauczycieli | koordynator | Czerwiec 2020, 2021, 2022 |
Udział w sieci współpracy szkół, instytucji kultury, placówek wychowania pozaszkolnego i organizacji pozarządowych
|
Karty wycieczek | koordynator | Czerwiec 2020, 2021, 2022 |
Kształcenie w obszarze kulturowym i artystycznym
|
Analiza zapisów w dziennikach | Dyrektor | Czerwiec 2020, 2021, 2022 |
Podmioty współpracujące:
- Biblioteka Multimedialna
- Muzeum Rzeźby ,,Królikarnia”
- Muzeum Książki Dziecięcej
- Współpraca z arteterapeutą
- Stowarzyszenie ,,Fala Kultury”
- Instytucje Użyteczności Publicznej
- Organizatorzy akcji charytatywnych
- Muzeum Narodowe
- Pałac w Wilanowie
- Pałac ,,Łazienki Królewskie”
- Współpraca z animatorami kultury – teatrzyki
- Współpraca z rodzicami
Finansowanie:
- Program finansowany w ramach posiadanych środków przedszkola i sponsoringu oraz przy współpracy z Radą Rodziców.
Program opracowała: Danuta Kutrzepa (Koordynator Edukacji Kulturalnej w Przedszkolu)
Program zatwierdzony do realizacji podczas Rady Pedagogicznej w dniu:
Rada Pedagogiczna: Dyrektor Przedszkola: